Seznam v poslední době prodělal mnoho změn, ať už je to nedávná inovace vzhledu a stejně tak již asi před půlrokem změna e-mailových funkcí. Je to dobře, že jdou dopředu a snaží se stále něco vylepšovat. Otázku je, jestli některá vylepší jsou k dobru a nebo tak trochu i k vzteku. Takže po nedávném zjištění, jak fungují v e-mailu hromadné zprávy jsem se zaměřil na e-mailový koš. I tady se budou uživatelé dělit na dvě skupiny, možná na tři.
Letmo trochu úvodem.
Tento článek se asi vůbec netýká těch, kteří přistupují k e-mailu přes webové rozhraní a mají v současné době v e-mailu více jak 100 zpráv. (Sklad e-mailů již nepotřebných a nebo ani neví, co kde mají) Navíc e-mail používají opravdu ve stylu odeslat / přijmout a zbytečně si schránku zatěžují vším možným co jim kdo pošle.
Uživatelé POP3, aneb tzv. “popáci” tím jsem i já. To znamená, že využívám protokolu POP3 a SMTP a svůj e-mail ovládám pomocí e-mailového klienta v počítači. Tedy když se nastartuje tento e-mailový klient, sáhne si pomocí protokolu do doručené pošty a všechnu poštu stáhne do sebe. Kde si jí pak mohu v klidu probrat, třídit a zkrátka zpracovat jak potřebuji.
U tohoto způsobu pak můžete ještě nastavit jestli se zprávy stažené do klienta nají ve schránce na webu smazat a nebo zachovávat. Někdo tento způsob využívá tak, že aplikace v počítači je nastavena jako hlavní pro ovládání e-mailu, ale na webu zůstává neustále zrcadlo, záloha. Tento způsob bych pak přiřadil asi k třetí skupině uživatelů.
Toto vše je opravdu na zvážení a nastavení uživatelem.
Nebudu zde rozepisovat další možnosti jako například přesměrování dalších poštovních schránek do seznamu a nebo ovládání pošty pomocí telefonů a tabletů.
Vrátím se tedy k problému s košem při použití protokolu POP3.
Nedávno jsem potřeboval zkontrolovat svojí poštu a jediný přístup byl pomocí webového rozhraní. Díky tomu jsem zjistil, že od jisté doby se veškerá stažená pošta pomocí protokolu POP3 přesune do složky KOŠ. Pochopitelně mi to trochu zarazilo, když jsem tam našel zhruba 320 zpráv z minulých dní a začal jsem procházet nastavení. Zkoušel jsem najít něco podobného, jako jsem řešil u hromadných zpráv. Bohužel, jsem v této věci nějak nepochodil. Jediné co jsem v nastavení našel byla jen frekvence vysypávání koše.
A opravdu v tuto chvíli nic jiného není a neexistuje, co by toto nastavení mohlo změnit.
Cituji z diskuse k technickým problémům ‹ E-mail:
Dotaz: “Dá se nějak vypnout přesouvání mailů stažených přes POP3 do koše? Proč se takováhle debilita vůbec samovolně zapnula?”
Odpověď: “důvodem funkce je velký poměr uživatelů, kteří si poštovní program nastavili omylem, ponechali v něm nastaveno mazání zpráv za serveru a přišli takto o zprávy ve schránce. Úplně mazání zpráv ze schránky tedy nelze zapnout; naopak v poštovním programu můžete nastavit ponechání zpráv na serveru a ty i po stažení budou nadále ve schránce umístěny ve složce Doručené.”
Add: “mrzí mě a chápu, že Vám funkce nevyhovuje, nicméně vypnout ji skutečně nelze. Každá zpráva přesunutá do Koše je v něm jen 30 dní a pak se nenávratně odstraňuje, čímž se schránka periodicky uvolňuje. Nehledě na to, že ve schránce v Nastavení > Schránka můžete nastavit i mazání zpráv po 1 týdnu a pak můžete Koš zcela ignorovat. Tento stav, že se zprávy smazané přes POP3 započítávají do kapacity schránku, se bude nejspíše upravovat. Bohužel zatím k tomu nemám podrobnosti.”
Čerpáno a celé znění této diskuze najdete zde i s ukončením celé diskuze od čtenáře, kde s ním plně souhlasím, jelikož funkce, která byla nastavena díky nešikovným uživatelům a která se dále nedá změnit mi přijde trochu nefér. Kdyby si nešikovný uživatel lépe prošel nastavení a nebyl jen pouhým klikačem, nemuselo by k takovým chybám dojít.
Pro uživatele využívající POP3 je tedy potřeba projít si nastavení a aspoň si nastavit automatické mazání jednou týdně. Pro někoho možná bude řešení, tu a tam se do schránky přihlásit, probrat spamy a koš vysypat, nebo si nastavit vysypání koše po odhlášení.
Osobně využívám obou možností a nebo tu a tam vysypu koš pomocí aplikace na Android, kterou mám na telefonu a tabletu – e-mail-seznam.cz. Není to zas tolik ořechové, ale pro ovládání schránky mimo počítač dostačující, aspoň pro to vysypání koše je to pár kliků nebo doteků, jak chcete.
Dobrý den, mám email na seznamu.cz, ale občas mi nejde vysypat koš- prosím čím to je ? děkuji
Dobrý den,
otázkou je, kde se vám koš nezobrazí, potřeboval bych upřesnit detaily, nebo odeslat prinscreen