Dexter 2011 aneb jak se jezdí na novém kole

Jak víte, pořídil jsem si nedávno nové kolo a vzhledem k počtu přečtení jsem se rozhodl rozepsat se o něm více a třeba tak někomu poradit, jestli si ho pořídit nebo ne. Jak se mi na něm jezdí, jak jsem si na něj zvykal a vůbec celkové dojmy. Jestli můj občasník čtete více, tak víte, že jsem již jednoho Dextera měl. Ano, byla to série 2011 a možná právě proto, že se mnou toto kolo vydrželo celou sezónu a byl jsem s ním spokojený, rozhodl jsem se pořídit si to samé jen malinko lepší.

Tedy Dexter 2011, jaký je?
V porovnání se sérií 2010 se zas až tolik nezměnilo. Komponenty jsou vcelku stejné a vlastně celé vylepšení spočívá především v převodech rychlostí 27 oproti 24 a nějakých drobnostech.

Co bylo hlavním důvodem koupě nového kola a rozdílem, byla především velikost rámu. Na svojí velikost 186cm jsem si polepšil z původní „doporučené“ velikosti 19“ na 21“ a musím říct, že rozdíl byl hned znát. Přeci jen mi trošku trvalo, než jsem kolo dostal pořádně do ruky a 3x jsem přes něj přeletěl. Jednou z testu přední brzdy, kdy byla snaha se postavit na přední. Po druhé když se přední kolo dostalo do výmolu a veškerou váhu jsem měl vepředu a propérovala se přední vidlice se zmáčknutou přední brzdou. A po potřetí, to bylo, když jsme jeli lesem cestou z jílu, kamení, napadaného jehličí a kolo chytlo nějakou blbou stopu a celé přední kolo a řízení se postavilo napříč. Tedy celé řídítka se otočily o 90° s tím se nedá dělat nic.
Takže kromě prvního případu jsem to spíš přikládal náhodě, i když jsem si pak na chvilku přestal věřit.

Jelikož jsem šílenec, dostal jsem se do toho velmi rychle zpět a dnes si toto kolo nemohu vynachválit po tom všem, co už se mnou zvládlo zažít.

Toto vše se mnou kolo zažilo v rámci garance a po 180Km šlo na kontrolu. Sice jsem si vyslechl pár průpovídek od prodejce, ale nezbylo mu nic jiného než kolo dát zase do kupy.

Závady které mělo když šlo na garanci:
Přehazovačka si mezi 3-4-5 rychlostí dělala co chtěla. Na středním přesmykači se nedal použít velký talíř, jelikož se o něj přesmykač stále třel, tedy jsem jej musel páčkou na řidítkách odtlačovat. Na nejmenší se mu občas podařilo řetěz shodit.  Trošku víc zabrat bylo o čumák, jelikož se přehazovačka rozhodla, že se posune o kolečko nahoru nebo dolu podle nálady kdy bude chtít ona a ne jak si jí já nastavím.
Dále došlo docela fest k rozcentrování zadního kola. Údajně za to můžu já, ale podle informací z okolí to bývá normální stav a v rámci garance se stává, že je potřeba kola docentrovat.
Stejně jako u předchozího modelu tak i u tohoto se mi po několika jízdách podařilo odepsat pedály. Přesto, že vypadají docela hezky nic nevydrží. Přeci jenom při 90kg a více se vcelku musí počítat s tím, že tělo z umělé hmoty v pedálech nevydrží všechno. Takže při garanci se v místech ložisek na těle udělali bílé proužky. Je to asi tak, jako když vezmete černý kousek plastu a několikrát jej uhnuli, v místě zlomu začne bělat. Já jsem tedy pomalu, ale jistě začal ložiska prošlapovat do těla pedálů. Pedály mi vyměnili za tzv. medvědí tlapy. Ze začátku jsem na ně koukal divně, ale rychle jsem si na ně zvykl a dá se říci, že i zamiloval. Pod nohou se schovají, což jsem si při prvním poznání nemyslel a záběr mají fantastický.

Po návratu z garance jsem kolo zaparkoval doma, jelikož nebylo počasí. Asi po týdnu jsem se chtěl projet a zjistil, že mám měkké zadní kolo. Tak jsem jej dofoukal a vydal se na cestu. Ujel jsem s ním asi 50Km a opět jej zaparkoval doma. Na další jízdu se to opakovalo a tak jsem nelenil, jelikož jsem měl rezervu, duši z kola jsem vyndal. Nejdříve jsem myslel, že je to ventilek, ale ten nevykazoval chybu a tak jsem pod vodou pokračoval dále a za chvíli utíkali bublinky. Ale záhadou bylo to, že se šířily z vnitřku obvodu duše. Po větším zkoumání jsem našel, že je v těchto místech duše jakoby škráblá nebo ošoupaná. Duši jsem vyměnil, zabalil do krabičky od rezervy a došel jí reklamovat.
1, těžko bych si jí poškodil zevnitř
2, museli jí sundat, když centrovali kolo, takže jsem to spíš přikládal k neodborné manipulaci při nasazení.
Vše dopadlo OK. Duši mi vyměnili za novou. Údajně to může způsobit krycí pásek na ráfku a řeší se to speciálním, nebo kobercovou. No…… nevím jak se na tohle dívat.

Dodělej si sám:
Bohužel některé drobné vady trvají už od minulého kola a právě v rámci tohoto se moc nezměnilo.
Týká se to především úchytů vedení hydrauliky. Jsou to takové umělohmotné spony do U a jsou pouze nacvaknuté na další úchyty do rámu, kde zrovna při větším pnutí moc nedrží. Tento nešvar jsem řešil i s minulým prodejcem a servis to vyřešil tak, že spony odebral a vše zlehka připáskoval. Tedy vedení hydrauliky se může volně při namáhání hýbat, ale nevypadne již od rámu.

Stejně tak horní vedení lanek a hydrauliky k zadní brzdě jsem čekal, že bude vylepšeno a to tím, že přibude další úchyt na prostředku horní trubky. Takže zase to řešily vyvazovací pásky, jelikož po hrubším terénu to nepříjemně zvoní do rámu. Na lankách najdete tzv. gumové blechy, které se vám po nějaké brutálnější jízdě terénem stejně sejdou všechny na jednom místě a to na vedení lanka na konci.

Další věc, která mě ještě stále zaráží, jelikož jsem se na ní zapomněl zeptat, jsou gumové čepičky (krytky) na hydrauliku u brzd na odvzdušňovacích ventilech. Když si vezmu, kolikrát bylo kolo docela hustě zabláceno včetně brzd, pochybuji, že najednou to výrobce uznal za zbytečnost. Takže hledám nějaké náhradní řešení nebo budu kontaktovat s tímto dotazem asi přímo výrobce.

Opět mi popraskaly čepičky u ventilků a nevím, jestli je to opravdu nekvalitní materiál nebo jsem takový necita při našroubování čepičky zpět. Ale asi to budu řešit opět po svém nebo si pořídím nějaké tuningové, nejlépe kovové.

Jízda jako taková:
Jak už jsem tu psal na začátku, posezení na kole je zcela jiné, než když jsem seděl na 19“, ale rychle jsem si zvykl. Další věcí je pak si kolo přizpůsobit výškou sedla a popřípadě si jej posunout malinko dopředu nebo dozadu, abyste měli pořádné prošlápnutí do pedálů. Ovšem to je trochu jiné téma a ne vždy vám toto hraní bude děla dobře na záda, krk i ruce. Sám osobně jsem s tím hrál dlouhé měsíce minulý rok, než jsem přišel na co k čemu je a co způsobí třeba jen 5mm změny. Když jedu po silnici sedlo si asi až o jeden 1cm vysunu. Na drsnějším terénu s ním jdu zase třeba až o 2cm dolu i když ne vždy si včas vzpomenu.

Jestliže umíte využít pořádně všech převodů, budete si libovat. Osobně nejsem z těch, co dodržuje nekřížit řetěz i za cenu nové kazety, ke které nedošlo ani minulý rok na minulém kole. Pouze řetěz, ten bylo nutné vyměnit už asi po 800Km, takže asi i na nového Dextra za čas také nasadím kvalitnější. Tedy řadím tak jak mi to vyhovuje a tak jedu, ale přeci jen se snažím trochu nějaké to pravidlo na nekřížení dodržovat. Co se týče tedy rozpohybování kola a rychlosti, kde to jde, jsem s ním spokojený.

Řízení je taky dobré a je to jen otázkou chvilky, dostat to do ruky a ke kolu přirůst, jelikož někdy je to v terénu potřeba vzít pevně do ruky.

Na kolo jsem nechal nasadit přední a plný zadní blatník a nosič. Na nosiči je větší brašna Arsenal. Přeci jen nejezdím okolo domu a tak chci mít sebou víc věcí, které by se mohli hodit.

Přendal jsem rohy z kola minulého a vyměnil gripy. Gripy jsou na novém kole gumové a zrovna 2x mi nepadli do ruky. Přesto, že jezdím v rukavicích, měl jsem pocit, že při omaku se ta guma rozpouští. Šel jsem tedy opět do tvrzeného molitanu, tak jako je na předchozím modelu a mám to pevně v rukou.

Rozhodně jsou možná lepší kola, ale vzhledem ke zvyku na rám z předchozího jsem si zase nechtěl tolik zvykat na zcela jiné kolo. Za tu cenu, za kterou se u nás prodává je to myslím super stroj ať si každý říká, co chce a to i přes to, že výroba je Taiwan.

Jsem s ním spokojen a jen ho zase drobně vylepším. Máme spolu již tuto sezónu ujeto 580Km.
Klidně se zeptejte, na co chcete.

dexter2011

1 hvězdička2 hvězdičky3 hvězdičky4 hvězdičky5 hvězdiček (zatím nehodnoceno)
Nahrávám...

Napsat komentář